Kuusi syytä, miksi juuri sinun kannattaa käydä kehonkoostumusmittauksessa

Tahdotko ottaa selvää, kuinka kehosi oikeasti voi? Kehonkoostumusmittaus antaa arvokasta tietoa aktiivikuntoilijoiden lisäksi myös niille meistä, joille liikunta ei ole osa arkipäivää.

 

 

 

Kehonkoostumusmittaus ei ole vain laihduttajien työkalu

 

 

Kehonkoostumusmittaus eli inbody-mittaus on teknologia, jonka avulla kuka tahansa voi saada kattavan raportin omasta fyysisestä hyvinvoinnistaan. Mittaus perustuu patentoituun bioimpedanssimenetelmään, jossa kehon läpi johdetaan kevyt sähkövirta.

 

Mittaustoimenpide kestää alle minuutin, mutta tuloksena on tarkka ja monipuolinen raportti lihaksen, rasvan ja veden määrästä kehon eri osissa. 

 

Inbody-mittauksen ehdottomat valtit ovat sen luotettavuus ja selkeys. Tulokset puhuvat yksiselitteistä kieltä. Ne auttavat tekemään fiksuja valintoja riippumatta mittauksen syistä.

 

Kehonkoostumusmittaus mielletään usein vain urheilijoiden ja aktiiviliikkujien välineeksi, mutta se on paljon muutakin. Kuka tahansa omasta hyvinvoinnistaan kiinnostunut voi saada tuntuvaa hyötyä mittaustuloksista.

 

Tässä kuusi tapaa, joilla inbody-mittaus auttaa ymmärtämään oman kehosi toimintaa ja löytämään juuri sinulle sopivat tavat saada lisää iloa ja energiaa arkeen!

 

 

1. Kehonkoostumusmittaus on parempi kuin painoindeksi

 

 

Tyypillisin syy hakeutua kehonkoostumusmittaukseen on painonpudottajan halu seurata projektinsa tuloksia. Liikunnan lisääminen tai ruokavaliomuutokset eivät aina näy vaa’an lukemissa. Painoindeksin laskeminen BMI-taulukon tai BMI-laskurin avulla antaa yhden numeron seurattavaksi, mutta kehonkoostumustietojen avulla saat paljon monipuolisemman ja yksilöllisemmän kokonaiskuvan tilanteestasi.

 

Jos paino ei ponnistuksista huolimatta laske, kyse saattaa olla esimerkiksi siitä, että rasvaprosentti tippuu, mutta lihasmassa samalla kasvaa. Olennaista on kiinnittää huomio lihaksen ja rasvamassan suhteeseen. Kehonkoostumustulosten avulla voit selvittää asian hetkessä ja pystyt valitsemaan omaan tilanteeseesi sopivat tavat painonpudotukseen.

 

 
2. Inbody-mittaus ohjaa suunnittelemaan treenit oikein ilman kuntosaliakin

 

 

Haluatko kiinteytyä tai lisätä lihasmassaa? Olitpa vapaa-ajan kuntoilija tai tavoitteellinen huippu-urheilija, inbody-mittauksen tulisi kuulua jokaisen aktiiviliikkujan rutiineihin. Tarkka data auttaa harjoittelemaan oikein ja välttämään loukkaantumisia.

 

Bodymajan kehonkoostumusmittauksiin ei tarvita fysioterapiaa tai kuntosalijäsenyyttä. Voit käydä missä tahansa mittauspisteessämme omatoimisesti juuri silloin kun se sinulle parhaiten sopii.

 

 

3. Haluatko seurata elintapamuutostesi vaikutuksia muutenkin kuin BMI-taulukoita lukien?

 

 

Kehonkoostumusmittauksen hienous piilee siinä, että se antaa tuloksia, jotka ovat aina henkilökohtaisia ja toimivat kaiken ikäisillä ja kaiken kokoisilla. Perinteiset hyvinvoinnin mittarit, kuten painoindeksi tai vyötärö-lantiosuhteen mittaaminen ovat aina sidoksissa keskiarvoihin. Hyvinvoinnin seuraaminen vain yksilöä keskiarvoihin verraten muodostuu väistämättä ongelmalliseksi – olemmehan kaikki uniikkeja. Siksi inbody-mittaus on perinteisiä keinoja tehokkaampi tapa seurata ruokavalio- ja elintapamuutosten vaikutusta.

 

Kehonkoostumustietojen avulla voidaan seurata esimerkiksi viskeraalisen rasvan määrää. Viskeraalirasvalla tarkoitetaan sisäelinten ympärille kertyvää rasvaa. Sillä on yhteys diabetekseen, metaboliseen oireyhtymään sekä moniin muihin elintapasairauksiin. Bodymajan mittauksen avulla saat tarkan tiedon viskeraalirasvan määrästä omassa kehossasi.

 

 

4. Inbody-mittaus paljastaa kehon tasapainoerot

 

 

Tunnetko olosi eripariseksi tai vinoksi? Tämä kenties erikoiselta kuulostava kysymys on itse asiassa varsin tyypillinen syy hakeutua kehonkoostumusmittaukseen. Sen avulla yllättävät tasapainotilan muutokset voidaan tunnistaa ja hoitaa ajoissa jo ennen kuin ne kehittyvät ongelmiksi.

 

Joskus epätasapainoa on kehon vasemman- ja oikeanpuoleisten osien välillä ja joskus kyseessä on ylä- ja alaruumiin välinen epäsuhta. Erot lihastasapainossa saattavat syntyä epätasaisesti jakautuvan treenin seurauksena. Taustalla voi olla myös nestekertymää tai turvotusta – näihin kaikkiin pääset pureutumaan mittaustuloksia tulkitessasi. Tasapainotilanteen seuraaminen kehonkoostumusmittauksen avulla ohjaa kohdistamaan korjaavat toimenpiteet oikein.

 

 

5. Kehonkoostumusmittaus tukee työhyvinvointia

 

 

Teetkö fyysisesti vaativaa työtä? Kehonkoostumusmittaus auttaa seuraamaan tärkeimmän työvälineesi, oman kehosi, hyvinvointia ja toimintakykyä.

 

Kehonkoostumusmittauksesta hyötyvät yhtä lailla ei-fyysistä työtä tekevät. Se auttaa tunnistamaan myös toimistotyöhön liittyvien riskitekijöiden, kuten pitkän istumisen vaikutuksia elimistöön. Mittaukset toimivat tietenkin parhaiten, kun ne tehdään säännöllisesti.

 

 

6. Apua sairauksien ennaltaehkäisyyn ja kuntoutumiseen

 

 

Kehonkoostumusmittauksen kautta on mahdollista tunnistaa monenlaisia elintapasairauksiin liittyviä riskejä. Mittaustiedot voivat paljastaa merkkejä muun muassa diabetesriskistä tai alttiudesta sydän- ja verisuonitaudeille. Näin saat indikaation hakeutua tutkimuksiin jo ennen kuin oireet syvenevät.

 

Myös eri sairauksista kuntoutujat hyötyvät inbody-mittauksesta. Toipumisprosessin aikana saadut tarkat tiedot kehon koostumuksesta auttavat esimerkiksi tulehdustilojen parantumisen seurannassa. Et tarvitse kehonkoostumusmittauksiin lääkäriä. Mittaukset on helppo tehdä oma-aloitteisesti.

 

>>Voit ostaa mittaukset joko kertaperusteisesti tai edullisina useamman kerran sarjoina täältä.